سرمایه گذاری در بورس

مهرداد

به وبلاگ من خوش آمدید

موضوعات

خدمات انفورماتیک

شرکت مپنا

کنتور سازی

اخبار گوناگون بورسی


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرمایه گذاری در بورس و آدرس tehranbors.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوند ها

عنوان لینک

ماساژور و لوازم لاغری، ماساژور هوشمند،ماساژور دستی،ماساژور چشم

کیت اگزوز

زنون قوی

چراغ لیزری دوچرخه

مطالب اخير

سرمایه گذاری بلند مدت

رعایت اصول اولیه سرمایه گذاری

شرکت خدمات انفور ماتیک

پیش بینی مدیر عامل بورس تهران

صندوق ها

صندوق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری ساپیا

هفته آخر مجامع

نويسندگان

مهرداد

پیوند های روزانه

سازهای سنتی ایرانی

بورس به توان بی نهایت

همفکران

کیت اگزوز ریموت دار برقی

ارسال هوایی بار از چین

خرید از علی اکسپرس

الوقلیون

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com

امكانات جانبي

RSS 2.0

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 137
بازدید کل : 68597
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


رعایت اصول اولیه سرمایه گذاری

 

رعایت اصول اولیه سرمایه گذاری

 

 

-1- ارزیابی شرکت قبل از خرید . تا می توانیم تحقیق کنید وقت بگذارید و عجله برای خرید نداشته باشید.

2- اول بخرید بعد تحقیق کنید در مواردی این اصل می توان بهره برد جدی شدن روی یک سهم باعث

می شود با پشتکار بیشتر روی سهم تمرکز کنید و با کاهش قیمت سهم فوری از آن خارج شوید

و نگذارید زیان توسعه یابد.

3- کاهش ارزش سهام به معنی کاهش بنیادی آن نمی باشد پس به نوعی حاشیه امن زیادی برای آن ایجاد می کندو نباید ترسید

مگر در موارد بحرانی.

4- زمانی در بورس شکت خوره اید که نتوانید پیام نهفته در معامله ای که به زیان شما منتهی شده است را دریابید.

5- به شایعات و شنیده ها اکتفا نکنید و انظبات در خرید که بسیار مهم است را رعایت کنید.

6- بدون استراتژیک در بازار معامله نکنید زمان خرید زمان خروج از سهم و بازه زیان را بری خودتان ترسیم کنید.

7- از تشکیل سبد سهام متنوع از صنایع  مختلف غافل نشوید و به روز رسانی سبد درنوسانات شدیدو بحران ها برای گریز از زیانهای زیاد.

سه شنبه 15 آذر 1390برچسب:,

|

شرکت خدمات انفور ماتیک

شرکت خدمات انفورماتیک در چند روز گذشته مانند دیگر سهم ها و روند کاهشی بورس ارزش خود را بشدت از دست داده و با تحریم بانک مرکزی از سوی کشور های غربی این روند شدت پیدا کرده . بنظرمی رسد تحت تاثیر جو روانی به زیر قیمت10000 ریال برسد البته مقاومت روی این قیمت  زیاد دشوار نیست.و با مثبت شدن بازار به رشدخود ادامه خواهد داد.

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:,

|

پیش بینی مدیر عامل بورس تهران

پيش‌بيني مديرعامل بورس:

فروشندگان سهام پشيمان مي‌شوند
 

دنياي اقتصاد – در حالي كه بازار سرمايه كشور در چهار روز كاري گذشته بيش از 5/4 درصد افت ميانگين قيمت سهام را تجربه كرده است، مديرعامل بورس تهران در اظهارنظري كاملا متفاوت با جو بازار، عرضه‌كنندگان اين روزهاي سهام را افراد پشيمان آينده خوانده است. قاليباف اصل معتقد است هيچ عامل مشخصي كه سودآوري شركت‌ها را تهديد كند، ايجاد نشده و معامله‌گران تحت‌تاثير اخبار پيراموني و جو رواني منفي به فروش سهام روي آورده‌اند. بالاترين مقام اجرايي بازار سرمايه پيش‌بيني كرده عدم‌تعادل فعلي از بورس تهران رخت بربندد و روزهاي پرسود تالار شيشه‌اي بار ديگر كام سرمايه‌گذاران صبور را شيرين كند.
 

پيش‌بيني مديرعامل بورس تهران
فروشندگان امروز پشيمان خواهند شد
گروه بورس- عليرضا باغاني: در پي سقوط بازدهي بورس تهران از آغاز سال به سطح 3/3 درصد در روز گذشته و افت 411 واحدي شاخص كه نزول دماسنج بورس به ارتفاع پست 24 هزار واحدي را در پي داشت، مديرعامل بورس تهران آخرين وضعيت بازار سهام را تشريح كرد.
دكتر حسن قاليباف‌اصل رخدادهاي چند روز گذشته در بورس تهران را ناشي از حاكم شدن شرايط منفي دانست و گفت: دليل منطقي براي اين جو رواني منفي وجود ندارد، چراكه اتفاق مهم و تاثيرگذاري كه بتوان اثر آن را دقيقا به روي سودآوري صنايع و شركت‌ها بررسي كرد روي نداده است. از سوي ديگر، متغيرهايي كه در عملكردهاي شش ماهه و حتي اين روزها بر سودآوري شركت‌ها موثر است، تماما داراي ماهيت مثبت هستند.
مقام اجرايي بازار در برابر اين سوال كه آيا تحريم‌هاي اخير را اتفاق مهم و تاثيرگذاري بر بورس مي‌داند، گفت: گرچه اخيرا تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع شد، اما سوال من از معامله‌گران اين است كه آيا تاثير اين تحريم‌ها را بر روي شركت‌هاي بورسي و سودآوري آنها تحليل كرده‌اند و يا صرفا به دليل جو رواني تحريم اقدام به فروش سهام مي‌كنند؟ به طور قطع جواب اين سوال منفي است و تنها دليل اين اتفاقات جو رواني است، چراكه اساسا بازار تحليلي از اثرگذاري مستقيم اين رخداد بر شركت‌ها ندارد.
وي با بيان اينكه روحيه «دنباله‌رويي» در بازار حكمفرما شده است، گفت: در شرايطي كه سهام بسياري از شركت‌هاي پذيرفته در بورس به كف قيمتي و در برخي موارد به نرخ‌هاي كمتر از تصور رسيده است، متاسفانه فشار فروش گروهي روي نمادها، موجب شده كه عده زيادي هم دنباله‌رو يكديگر باشند، در شرايطي كه اين رفتار فاقد تحليل، مغاير روح بازار سرمايه و اصول فعاليت در بورس است.
وي در اين باره توضيح داد: هرچه قدر متغيرهاي پيراموني وضعيت هشداردهنده‌اي داشته باشند، سهام شركت‌ها در بورس به هر حال داراي ارزش ذاتي هستند كه به قوت خود باقي است اما متاسفانه رفتار عجولانه برخي معامله‌گران در جو فعلي سبب شده تا فروش هيجاني سهام بر ذائقه خريد غلبه كند.
قاليباف‌اصل با اشاره به متعادل بودن نسبي بازار در روزهاي گذشته گفت: طي چند روز گذشته هرچند شاخص بورس منفي بود، اما صف‌هاي فروش سنگيني در بازار وجود نداشت و معاملات روندي متعادل داشت. متاسفانه اين روزها عده‌اي به وضعيت نامناسب بازار دامن مي‌زنند و دائما مي‌گويند كه تحريم‌ها بورس را چنين و چنان مي‌كند و اين اخبار موجب شده تا روحيه منفي در معامله‌گران تشديد شود، اما تاكيد مي‌كنم كه قيمت اكثر شركت‌ها در بازار كنوني به كف رسيده و فروش سهام در نرخ‌هاي كنوني اصلا توجيه‌پذير نيست؛ قاليباف پيش‌بيني كرد با بازگشت تعادل به بازار، سهامداراني پشيمان خواهند بود كه سهام خود را اين روزها به قيمت‌هاي نازل و با زيان فراوان به فروش رسانده‌اند. بنابراين، توصيه من به سرمايه‌گذاران اين است كه مراقب دارايي‌هاي خود در بورس باشند زيرا در هنگام بازگشت بازار، سهام ديگربا اين قيمت‌ها در بورس قابل خريد نخواهد بود.
اين مقام مسوول در بازار سرمايه با توجه به تعديل مثبت‌هاي اخير در سودآوري شركت‌هاي بورسي گفت: در شرايطي كه بيشتر شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس از نظر بنيادي وضعيت خوبي دارند و حتي در گزارشات 6 ماهه با پوشش‌هاي مناسب و تعديل مثبت ظاهر شدند، اما بازار با واكنشي به اين رخدادهاي مثبت نشان نداد و حكمفرمايي اين شرايط گوياي اين واقعيت است كه شركت‌ها به لحاظ بنيادي وضعيت خوبي دارند، ولي حساسيت سرمايه‌گذاران به اخبار مثبت اقتصادي كم شده است.
وي در برابر اين سوال كه چرا برگزاري جلسه حقوقي‌هاي بازار با وزير اقتصاد براي حمايت از بازار نتيجه‌اي در پي نداشت؟ گفت: در اين جلسه بر حمايت همه‌جانبه‌ از بازار تاكيد شد و البته حقوقي‌ها هم حمايت‌هايي در بازار داشتند، اما به نظر مي‌رسد در كنار حمايت‌هاي كنوني حقوقي‌ها بقيه معامله‌گران هم براي بازگشت تعادل به بازار بايد رفتار عجولانه را كنار بگذارند و براساس رفتارهاي منطقي و تحليل نسبت به فعاليت در بازار سهام اقدام كنند.
مديرعامل بورس تهران در برابر اين سوال كه چه تمهيداتي براي جلوگيري از نزول بيشتر بازار در نظر گرفته‌ايد؟ گفت: سازمان بورس و شركت بورس تمام تلاش خود را به كار بسته‌اند، تا بازار سرمايه مورد حمايت قرار گيرد كه از جمله اين اقدامات مي‌توان به ورود سازمان بورس به ماجراي سنگ‌آهني‌ها و برگزاري نشست با حقوقي‌ها براي حمايت از بازار اشاره كرد، ولي اين اقدامات هم حمايتي است و تنها بازيگران خود بازار هستند كه جهت مثبت يا منفي بورس را تعيين مي‌كنند و ما فقط در اين شرايط مي‌توانيم به معامله‌گران و جامعه سهامداري اعلام كنيم كه اشتباه نكنيد!
وي به رونق بازار فيوچرز سكه ظرف روزهاي گذشته اشاره كرد و هشدار داد: هرچند در بازار آتي، سكه تيرماه به نزديك 900 هزار تومان رسيده است و اين موضوع ورود سرمايه‌گذاران جديد به آن بازار را رقم زده است، ولي در شرايطي كه بازار آتي سكه تك‌محصولي است و ريسك‌هاي جدي بر آن مترتب است، از اين رو به همه فعالان به ويژه سرمايه‌گذاران غيرحرفه‌اي و جديد توصيه مي‌كنيم كه با آگاهي كافي وارد بازار سكه شوند، چون اين بازار شرايط خاص خود را دارد و ابزارهاي كنترلي آن براي جلوگيري از زيان سرمايه‌گذاران به نسبت بورس بسيار كمتر است.
قاليباف‌اصل وضعيت بنيادي بازار سرمايه را مناسب توصيف كرد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود كه بازار سرمايه به روزهاي رونق خود بازگردد، درست مثل زماني كه سودهاي قابل توجه به سرمايه‌گذاران مي‌داد و آن وقت افرادي پشيمان مي‌شوند كه در بازار كنوني فروشنده بوده‌اند.
وي در برابر اين سوال كه آيا براي پيش‌بيني خود دليل قانع‌كننده‌اي هم دارد، گفت: بله، دليل من اين است هيچ اخبار منفي جدي از وضعيت سودآوري شركت‌هاي بورسي منتشر نشده و به گوش هم نمي‌رسد. من به عنوان مقام اجرايي بازار اگر اوضاع شركت‌ها مناسب نبود، وظيفه خود مي‌دانستم كه به طور شفاف اعلام كنم و ابائي هم از اين شفاف‌سازي و با صراحت سخن گفتن نداشتم، اما در شرايط كنوني از سرمايه‌گذاران مي‌خواهم كه باور كنند سهام ارزنده‌اي در بازار وجود دارد و ريسكي نگران‌كننده بر شركت‌هاي بورسي مترتب نيست و همه اتفاقات بد ناشي از جو رواني است و بس.
مقام اجرايي بورس تهران در پايان تمامي بازيگران بازار سرمايه را به آرامش و تامل در وضعيت اقتصادي شركت‌هاي بورسي دعوت كرد و از سهام داران حقيقي خواست تا متناسب با واقعيات موجود و به دور از هيجان زدگي تصميمات سرمايه گذاري خود را اتخاذ كنند.


 

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:,

|

توصيه يك كارگزار قديمي بازار
سهامداران هيچ‌گاه به شايعات توجه نكنند
 

سنا- سعید علیشاهی یکی از قدیمی‌ترین کارگزاران بازار سرمایه است، کسی که دوران گذار بازار سرمایه از تخته سیاهی که اعداد و ارقام بر آن نوشته می‌شد تا جابه‌جایی سهام با یک کلیک را پشت‌سر گذاشته است.
 

وي معتقد است می‌توان با تکیه بر قابلیت‌های بازار سرمایه، بورس را توسعه داد و مردم را به حضور در این بازار ترغیب کرد.
با توجه به نوسانات اخیر، ارزیابی شما از وضعیت بازار چیست؟
نوسان، جزئی از ذات بازار سرمایه است. روند طبیعی بازار سهام با فراز و فرود همراه است بنابراین ورای این مقوله، آینده بورس را بسیار روشن می‌دانم و مطمئنم بازار رشد روز افزونی خواهد داشت. برای اثبات این ادعا هم تنها کافی است به سیر تکامل بازار سرمایه از ابتدا تاکنون نگاهی بیندازیم.
بازار سرمایه سال‌های نه چندان دور، با تعداد سهامدار و حجم معاملات اندک، بسیار کوچک بود، به نحوی که حجم معاملات یک روز بازار، معادل گردش مالی یک سال آن زمان است.
اما هم اکنون نگاه مقامات بلندپایه کشور به بازار سرمایه تغییر یافته است به طوریکه در برنامه پنجم توسعه، توجه ویژه ای به این بازار شده و بر ورود شرکت‌های سهامی عام به بازار سرمایه (بورس و فرابورس) تاکید شده است. هرچند از بعد تعداد سهامدار (نسبت سهامدار به کل جامعه ) هنوز در جایگاه مناسبی قرار نداریم اما معتقدم برای آن هم می‌توان با کمی برنامه ریزی و فرهنگ سازی به اعداد قابل قبولی دست یافت.
اما برخی از مردم از سرمایه گذاری در بورس هراس دارند؟
بازار سرمایه درحال حاضر محدود به خرید و فروش سهام نیست، ابزارهای مالی جدیدی وارد بازار شده اند که بر مبنای آن هرکس می‌تواند بسته به نوع نگاه خود در بورس سرمایه‌گذاری کند.
البته استفاده از این ابزارها نیز به دانش نیاز دارد؟
بله درست است، برای هرکاری حداقل اطلاعاتی لازم است؛ البته اگر منظور ناآگاهی مطلق افراد از سازوکار بازار سرمایه است، باز هم متولیان بازار سرمایه تمهیداتی در این خصوص اندیشیده‌اند. راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با مزیت‌هایی بسیاری که برای آن می‌توان برشمرد یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد تازه کار است.
لطفا کمی بیشتر توضیح دهید ؟
استفاده از این صندوق‌ها ، برای کسانی که کوچک‌ترین اطلاعی از روند معاملات بازار سرمایه ندارند یا فرصت کافی پیگیری تغییرات بازار سرمایه برایشان مقدور نیست، بسیار مناسب است. این صندوق‌ها با استفاده از کارشناسانی با تجربه دست به انتخاب زده و با تشکیل سبد سهام یا همان پرتفوی، ریسک را به حداقل می‌رسانند. از طرفی تضمین نقدشوندگی، پایین بودن نرخ کارمزد به منظور تقسیم بین اعضای صندوق، موارد دیگری است که می‌توان برای این صندوق‌ها برشمرد.
چه توصیه‌ای به سهامداران دارید ؟
با اینکه بیش از 17 سال در بورس اوراق بهادار فعالیت کرده‌ام اما هیچ وقت به هیچ کس پیشنهاد خرید فلان سهام یا فروش آن را نداده‌ام، اما اگر بخواهم توصیه‌ای داشته باشم تنها این است که به هیچ عنوان به شایعه‌های بازار توجه نکنند به عبارتی مبنای معاملاتشان تنها بررسی دقیق و واکاوی درست سهامی باشد که قصد خرید یا فروشش را دارند.

 

 

   نسخه چاپي      |        بازگشت    |     ارسال خبر به دوستان

 
 

وضعیت بازدید از سایت


 
کل مراجعین   :
198339271 نفر
  مراجعین امروز  :
145644 نفر
 

پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,

|

 

بازار رنگ مثبتی به خود گرفته است و می توان به این نکات در مورد نمادهای مورد توجه اشاره کرد:

1- لیزینگ رایان سایپا با صف خرید روبرو شده در حالی که مجموعه سایپا با رشد قیمتی نمادهای دیگر خود روبرو است. پارس خودرو، زامیاد و سرمایه گذاری سایپا با رشد جالب قیمت روبرو هستند. در مورد ولساپا گفته می شود شرکت سایپا بخشی از سهام خود رد این شرکت را به برخی شرکت های زیرمجموعه در روز چهارشنبه انتقال داد در حالی که این گزینه به واسطه رشد فعالیت ها و نسبت پی بر ای بسیار جذاب، مورد توجه ویژه بازار است. وساپا روز چهارشنبه به مجمع عادی می رود و احتمال تقسیم سود مطلوب وجود دارد. گروه ایران خودرو تحرک بسیار کمی را شاهد است.

2- مجمع صدرا در حالی که حاوی منتفی شدن افزایش سرمایه بود اما چند خبر امیدوارکننده از حمایت های سهامدار عمده و احتمال دریافت قریب الوقوع تسهیلات 500 میلیارد تومانی گرفته تا انجام فرآنید کاهش و افزایش سرمایه از مسیر تجدید ارزیابی دارایی ها و تبدیل جزیره صدرا به منطقه ویژه اقتصادی، در این مجمع منتشر شد تا آلام سهامداران کمی التیام بیابد. نمادهای ماشین سازی اراک و صنایع آذرآب نیز با صف خرید روبرو شده اند تا برای چندمین روز با اقبال بازار روبرو باشند. فاراک 29 و حفاری شمال 30 تیرماه مجمع عادی خواهند داشت.

3- گروه بانک اقتصاد نوین با قیمت درصد مثبت نوسازی و ساختمان تهران و بی اقبالی به نمادهای گروه صنایع بهشهر ایران و سرمایه گذاری ساختمان روبرو است. در مجمع توسعه صنایع بهشهر اعلام شد که وضعیت ونوین به زودی امکان تعدیل عایدی وبشهر را فراهم می آورد تا این گروه با تحرک روبرو شود.

همچنین در گروه بانک شاهد اقبال به نمادهای ملت و تجارت هستیم که به ترتیب 30 و 29 تیرماه مجمع عادی دارند. مجمع صادرات نیز هم اینک در حال برگزاری است. 

شنبه 25 تير 1390برچسب:,

|

 

این هفته فعالیت بازار سهام نیز با رکود بیشتر معاملات و افت ارزش شاخص کل به پایان رسید. باز هم فعالان در اندیشه هفته ای دیگر و رخدادهای آن هستند و البته امیدها به ایجاد یک روند صعودی چندان بالا نیست:

1- فصل مجامع بالاخره به آخرین هفته خود رسید. برگزاری مجامع در هفته پیش رو به اوج می رسد و در این هفته شاهد توقف و بازگشایی ده ها نماد خواهیم بود. آن چه بازار توقع داشت البته محقق نشد و از این رهگذر بر جذابیت معاملات افزوده نشد اما همچنان برخی مجامع می توانند در بازار سرمایه منشا اثر باشند. در این هفته مهمترین مجامع مربوط به شرکت های خودروسازی، بانک ها و شرکت های مهم فلزی است.

2- با منتفی شدن طرح سوال از رییس جمهور در صحن علنی مجلس، اوج بحران میان دولت و مجلس برطرف شد اما همچنان اختلاف ها میان این دو قوه مهم ساختار سیاسی کشور ادامه دارد. وضعیت البته به شکلی نیست که توقع زیادی مبنی بر ایجاد اختلافی جدید باشد اما به هر حال، وضعیت نه چندان دوستانه نیز نمی تواند خبری خوش برای عرصه ای چون بازار سرمایه باشد. بورس از تداوم این وضعیت زیان زیادی می بیند اما چشم اندازی از ایجاد آرامشی دوستانه و موثر در روابط دولت و مجلس مشاهده نمی شود.

3- بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت، حاوی اخبار خوشی بودند. قیمت فلزات رنگی چون مس، روی و سرب به بالاترین ارقام در ماه های اخیر رسیدند و قیمت بیلت فولاد نیز به نرخ های قابل توجه رسید. گروه فلزات البته کمترین اثر را از این تحولات پذیرفت اما کمتر کسی توقع دارد تداوم وضعیت فعلی در بازارهای بین المللی سبب تحرک مثبت در این صنعت مهم بورسی نشود. هفته پیش رو می تواند حاوی تحولاتی از این ناحیه باشد.

4- باز هم باید بر تداوم روند کنونی به عنوان محتمل ترین رخداد تاکید کرد اما وقوع برخی رخدادها می تواند دست کم برخی صنایع را به حرکت درآورد.  

پنج شنبه 23 تير 1390برچسب:,

|

آ. س. پ با عرضه اولیه 20 میلیون سهم معادل 10 درصد سهام وارد بازار فرابورس شد. در مورد ویژگی های این شرکت و روند قیمتی احتمالی آن به نکاتی اشاره می کنیم:

1- سود هر سهم شرکت در سال مالی منتهی به 31 شهریور 1390 برابر با 879 ریال پیش بینی شده که 183 ریال از این رقم در شش ماهه نخست سال مالی محقق شده است.این میزان برابر با پوشش 21 درصدی است.

2- عمده درآمد 370 میلیارد ریالی پیش بینی شده برای سال جاری مربوط به پروژه مسکن مهر شهریار است که 328 میلیارد ریال از این رقم را تشکیل می دهد. به نظر می رسد این درآمد در سه ماهه پایانی سال مالی شناسایی شود و پوشش پایین درآمدها در شش ماهه نخست جای نگرانی نداشته باشد. با وجود پوشش کم درامدها اما شناسایی درآمدها از سایر فعالیت ها سبب شد در شش ماهه نخست سال مالی، تحقق 21 درصدی داشته باشیم.

3- با توجه به سهم عمده درآمد مسکن مهر شهریار در سال مالی آینده، سود سال بعد به میزانی نسبتا قابل ذکر از عدد سال جاری فراتر خواهد بود و این مسئله می تواند به رشد نسبت پی بر ای کمک کند.

4- شرکت قصد دارد سرمایه 20 میلیارد تومانی خود را به 30 میلیارد تومان برساند.

5- در پایان باید تاکید کرد نماد با نسبت پی بر ای 5/3 وارد بازار شده در حالی که نسبت پی بر ای گروه ساختمان بیش از این ارقام است. در صورتی که بخواهیم پی بر ای شرکت هم گروه « باغمیشه» را مبنا قرار دهیم، نسبت پی بر ای تا محدوده 4 توان رشد دارد که قیمت هر سهم آ س پ را به حدود 360 تومان می رساند.

چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:,

|

 

شروع بازار حاوی نکاتی بوده است:

1- با وجود افت اندک قیمت ملی صنایع مس در لحظات ابتدایی اما خریداران وارد عمل شدند و قیمت به بیش از 500 تومان بازگشته است. این در حالی است که رشد قیمت جهانی مس به حدود 9700 دلار در هر تن از رخدادهای مهم است. افزایش قیمت سرب به بیش از 2700 و روی تا 2350 دلار نیز سبب اقبال نسبی به گروه روی به خصوص نماد ملی سرب و روی بوده است.

2- سرمایه گذاری سایپا نتوانست صف خرید ود را حفظ کند و با وجود حجم معاملات نسبتا بالا اما دوباره به درصد نرسیده است. سرمایه گذاری بهمن نیز رشد قیمت دارد اما متعادل است. این دو نماد از تقسیم سود بالا شرکت ملی صنایع مس منتفع شده اند  منتظر مجامع شرکت های خودروسازی به خصوص سایپا و گروه بهمن هستند که اخبار خوبی دال بر تقسیم سود بالا از این مجامع به گوش می رسد.

3- ایران ترانسفو را باید پدیده ابتدای بازار دانست. این روزها شرکت با فروش های سنگین یک شخصیت حقوقی و خریدهای مجموعه ای دیگر روبرو بوده که به نظر می رسد توان فروش کاسته شده و تقاضا خرید بالا رفته است. فاصله قیمت حق تقدم از قیمت نماد سبب افزایش استقبال از بترانس شده است.

4- در غیاب صدرا که به مجمع رفته، نمادهای صنایع آذرآب و ماشین سازی اراک با اقبال روبرو هستند.

چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:,

|

معاون مالي سايپا با اعلام وضعيت صورتهاي مالي شركت اصلي و تلفيقي، گفت: سهامداران در تحليل داده‌ها اشتباه نكنند و به صورتهاي مالي تلفيقي توجه كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اميري در جمع خبرنگاران حوزه بازار سرمايه در رابطه با توقف نماد معاملاتي سايپا و زمان بازگشايي آن اظهارداشت: سازمان بورس و اوراق بهادار پس از دريافت اطلاعات مربوط به صورتهاي مالي حسابداري نشده سايپا، هفته گذشته نماد معاملاتي اين شرکت را متوقف کرد که اميد است پس از ارايه اطلاعات تکميلي مورد نظر بورس ، نماد سايپا طي روزهاي آينده نزديک باز شود.

 

وي در برابر اين سئوال که دليل توقف نماد معاملاتي سايپا چه بود و آيا شايعه تعديل منفي پيش بيني سود هر سهم شرکت صحت دارد يا خير؟ پاسخ داد: همانطوريکه پيش از اين هم اعلام شده بود، سياست گروه سايپا براي توزيع سود و تصميم گيري مبتني بر صورتهاي مالي تلفيقي است که اطلاعات منطقي و مناسبي را جهت تصميم گيري فراهم مي کند؛ بنابراين طبق اطلاعات حسابرسي نشده، پيش بيني تلفيقي سايپا بالغ بر580 ريال است که کاملا" منطبق با بودجه ارايه شده در سال مالي منتهي به 29 اسفند 89 است.

 

اين مقام مسئول ادامه داد: اين درحالي است که پيش بيني سود هرسهم شرکت اصلي به علت تغيير استراتژي در مورد توزيع سود شرکت هاي تابعه وهمچنين عدم برگزاري مجمع شرکت سرمايه گذاري سايپا در موعد مقرر( که ناشي از طولاني شدن تشريفات ثبت افزايش سرمايه اين شرکت بود)، به حدود 350 ريال خواهد رسيد که با توجه به وجود سود انباشته در شرکت اصلي ، همچنان سود قابل توزيع تلفيقي نسبت به سود قابل قابل توزيع شرکت اصلي کمتر است.بنابراين عملا" عدد 350 ريال در خصوص توزيع سود اطلاعات مربوطي تلقي نمي شود.

 

به گفته اميري با اين اوصاف همانند سنوات گذشته، توزيع سود بر مبناي سود تلفيقي بوده و پيشنهاد هيئت مديره سايپا به مجمع 29 تير جاري 500 ريال به ازاي هرسهم است.

 

وي در خاتمه به همه سهامداران خصوصا سهامداران حقيقي توصيه کرد بر مبناي تحليل صورت هاي مالي تلفيقي و پيش بيني سود واقعي هر سهم شرکت سايپا و سود قابل توزيع تلفيقي به خريد و فروش سهام مبادرت کرده و از تصميمات لحظه ايي مبتني بر کاهش سود شرکت اصلي پرهيز کنند.

    فراخبر
 

سه شنبه 21 تير 1390برچسب:,

|

 

نگاهی به تحرک 15 نماد و صنعت در بازار کم تحرک امروز

 
 
 
 

در حالی که بازاری راکد و کم تحول را داریم و همگان منتظر شروع رقابت برای عرضه اولیه سهام پتروشیمی زاگرس هستند، می توان به تحولات چند نماد در شرایط فعلی اشاره کرد:

1- گروه بانک اقتصاد نوین امروز تحرک زیادی داشته اند. این بانک در حالی روز 28 تیر به مجمع می رود که مسئولان بانک در تلاش هستند بتوانند مجوز افزایش سرمایه از 550 میلیارد فعلی به 800 میلیارد تومان را فراهم آورند اما تاریخی برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه اعلام نشده است. تاریخ اعلام شده مربوط به به مجمع عادی و مجمع فوق العاده برای ادغام یکی از شرکت های زیرمجموعه در شرکت اصلی است. ونوین امروز تا مرز درصد مثبت نیز پیش رفته در حالی که نزدیک به 400 تومان است و این سقف قیمتی قبلی است.

اما چهار سهامدار عمده بورسی این بانک نیز با توجه بازار روبرو هستند. در حالی که سهم بانک اقتصاد نوین در پرتفو سهام این 4 شرکت حتی با قیمت فعلی سهام شان، فاصله ای عمیق دارد، با حرکت ونوین، تحرکی در این نمادها دیده می شود. نوسازی و ساختمان تهران در درصد مثبت است، گروه صنایع بهشهر ایران پس از مجمع عادی مبنی بر تقسیم 370 ریالی سود و افزایش سرمایه 20 درصدی با اقبال احتمالا بالاتر از قیمت بازگشایی گشایش می یابد و حرکت ضعیفی نیز در سرمایه گذاری ساختمان دیده می شود.

اما توسعه صنایع بهشهر با اقبال سهامداران عمده متعدد خود روبرو است و صف و عرضه هایی سنگین دارد. جابجایی های سهامئ در این نماد پررنگ است. مهمترین شرکت غیر بورسی وبهشهر، صنایع شیر ایران است که به تازگی با تغییر قیمت شیر روبرو شده است.

2-  در میان صف های فروش، باید به نام گروه بهمن اشاره کرد که به تازگی با مصاحبه مطلوب مدیر اقتصادی خود روبرو بوده که از ارائه محصولات خودرویی جدید و حضور در عرصه های سرمایه گذاری مختلف سخن گفته است. به نظر می رسد گروه خودرو این روزها با این اخبار تکان نمی خورد و جالب این جاست که قیمت ها در این صنعت به قیمت های اوایل زمستان گذشته باز می گردد.

3- هر قدر صف فروش لیزینگ خودرو غدیر به سبب توقف طولانی مدت نماد و گزارش های نامطلوب اخیر توجیه شده است، افت قیمتی لیزینگ رایان سایپا و لیزینگ ایرانیان که به نسبت پی بر ای پایینی رسیده اند و گزارش های مطلوبی در سال 90 داشته اند، توجیه پذیر نیست اما این دو نماد اسیر جو بد بازار هستند. شایعات زیادی از تعدیل عایدی سال 90 وایران و احتمال افزایش پیش بینی سود ولساپا شنیده می شود.

4- سه نماد بانک اصل چهل و چهاری به مجامع خود نزدیک می شوند و عملکرد 89 مطلوبی داشته اند تا احتمال برگزاری مجامع مطلوب را داشته باشند. این سه نماد مورد اقبال نسبی بازار هستند. بانک سرمایه همچنان با رقابت سهامداران عمده، صف خرید دارد و روز سه شنبه بانک دی وارد بازار فرابورس می شود.

5- تا این لحظه نه تنها عرضه اولیه پتروشیمی زاگرس تحرکی در گروه پتروشیمی ایجاد نکرده که حتی شاهد عرضه های بیشتر نسبت به روزهای قبل هستیم. به نظر می رسد اگر عرضه اولیه مورد اقبال نیز قرار گیرد، گروه پتروشیمی و نمادی چون سرمایه گذاری غدیر تاثیر چندانی نپذیرد.

یک شنبه 19 تير 1390برچسب:,

|

سهام شرکت سایپا برای تعدیل عایدی سود  متوقف شد به نظر نمی رسد عایدی امسال شرکت کاهش زیادی داشته باشد شرکت های زیر مجوعه سایپا پوشش های خوبی داشته اند تنها  تهدید که در چند سال گذشته سایپا درگیر آن بوده تحریم قطعات خودرو های جدید  و کاهش تولیدات این گونه خودروها  است که منجر به کاهش سود سالانه خواهد شد.

شنبه 18 تير 1390برچسب:,

|

هفت برگ بورس

برگ اول : امروز با توجه به تعویق عرضه پتروشیمی زاگرس در بازار دوم فرابورس معاملات سهام با رکود همراه شد به گونه ای که ارزش معاملات تنها 40 میلیارد تومان بود و بازار همان روند تعادلی منفی که پیش بینی شده بود را پشت سر گذاشت و تنها در نماد سیمانی ها و امتیاز تسهیلات مسکن بورس شاهد اقبال بازار بودیم .

شاخص کل نیز در روز جاری 14 واحد کاهش یافت تا شاخص همچنان خود را در کشاکش ورود دوباره به مدار 25 هزار واحد ببیند .
برگ دوم : پیش بینی از بازار شنبه بسیار مشکل است زیرا اگر بنا بود رفتار شاخص در بالا و پایین رفتن های کوتاه مدت و حرکات سینوسی خود ادامه پیدا کند ، اکنون نوبت به روزهای منفی شاخص رسیده بود ولی با توجه به اینکه کمی از ریسک سیاسی بازار کاسته شده و در هفته آتی عرضه پتروشیمی زاگرس را نیز شاهد خواهیم بود به احتمال زیاد دیگر شاهد افت های آنچنانی شاخص نخواهیم بود و اگر هم نوسان منفی و افت شاخص را شاهد باشیم ، چندان فاحش نخواهد بود و حتی امکان دارد هفته ای صعودی نیز در انتظار بورس باشد .
برگ سوم : انتشار صورتهای مالی سال 89 ایران خودرو که باز هم تعدیل مثبت دیگری در EPS این شرکت را حاکی بود در ابتدا با استقبال نسبتاً خوبی در بورس همراه شد ولی در نهایت پس از عرضه های زیادی که صورت گرفت . سهم که در مقطعی تا صف خرید نیز پیش رفته بود بود از حجم تقاضایش کاسته شد . به احتمال زیاد اگر روند به مانند امروز باشد در روز شنبه شاهد متعادل بودن سهم با کمی چاشنی منفی خواهیم بود . البته روند کلی گروه خودرو و بورس نیز در آینده سهم موثر است . ولی در کوتاه مدت به احتمال فراوان "خودرو" تا مجمع عادی خود رشد قیمت اندکی خواهد داشت .
برگ چهارم : امروز باز هم شاهد تداوم رشد نمادهای "تسه" بورس بودیم به گونه ای که با رسیدن قیمت آنها به مرز 82 هزار تومان قیمت وام مسکن 20 میلیون تومانی به 3 میلیون و 280 هزار تومان رسید که گویای انتظارات میان مدت یا بلند مدت از رشد قیمت مسکن و ساختمان می باشد . مسئله ای که با افزایش قیمتی که در تمامی مصالح ساختمانی مثل آهن و سیمان و گچ و شن و سنگ و . . . اتفاق افتاده بسیار محتمل می باشد و به احتمال زیاد سهام ساختمانی بورس نیز می تواند در روزهای باقیمانده از سال جاری به یکی از گزینه های محتمل حقوقی ها برای سرمایه گذاری بلند مدت آنها تبدیل شود . البته سیاستهای دولت را که به هیچ وجه مایل به افزایش قیمت زمین و ساختمان نمی باشد را نیز باید در نظر گرفت .
برگ پنجم : توسعه صنایع بهشهر نیز با تحقق 255 ریال EPS برای سال مالی 89 با سرمایه جدید که امروز توسط حسابرس نییز تأیید شد حدود 25 درصد رشد سودآوری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است و نسبت به سود اعلامی قبلی که 222 بود نیز 13.5 درصد رشد را نشان می دهد . همین مسئله منجر به استقبال بازار سهام از این سهم و تشکیل صف خرید در آن شد . با توجه به پیش بینی 300 ریالی "وبشهر" برای سال مالی 90 و اینکه در مجامع این شرکت چندان سودی توزیع نمی شود به احتمال زیاد شنبه یا نهایتاً یکشنبه روند متعادلی را در این سهم شاهد خواهیم بود .
برگ ششم : در گروه قند وشکر بورس نیز امروز شاهد اتفاقات جالبی بودیم به گونه ای که 5 شرکت، در بازار نسبتاً منفی ، با صف خرید روبه رو شدند . بررسی روند سودآوری اکثر این شرکها نشان از رشد های فوق العاده ای دارد که البته بخشی از آن غیر عملیاتی بوده ولی از لحاظ سود عملیاتی نیز رشد سودآوری خوبی را در گزارشات ارسالی داشته اند . البته سهامداران حقیقی باید در خرید سهام این گروه کمی محتاط عمل کنند چون میزان سهام شناور این گروه پایین است و امکان ضرر و زیان و همچنینن سود بالا می باشد . بنابراین ریسک سرمایه گذاری بالا می باشد .
"قشرین" 86 درصد ، "قنیشا" 66 درصد "قهکمت" 110 درصد پوشش در 6 ماهه و "قثابت" و "قشکر" به ترتیب 106 و 94 درصد پوشش سود در 9 ماهه داشته اند.
برگ هفتم : قیمت های جهانی فلزات گران بها نیز امروز شاهد رشد طلا تا مرز 1522 دلار ، نوسان مس اول به بالا و سپس به پایین تا 9508 دلار ، تثبیت روی در 2362 دلار و کاهش اندک سرب تا 2660 دلار بود و باید منتظر بود که در دو روز تعطیلی بورس تهران تا روز شنبه این قیمتها چه تغییراتی کرده و به تبع آن چه تأثیراتی روی سهام مرتبط خواهند گذاشت.

جمعه 17 تير 1390برچسب:,

|

نگاهي به بازار و چند شايعه

بازار امروز روندي متفاوت از ديروز دارد و روندي متعادل و راکد مشاهده مي شود.

 

1- در گروه روي، در ابتداي معاملات امروزشاهد عرضه کامل صف خريد فرآوري مواد معدني، کالسيمين و توسعه معادن روي بوديم. با عرضه صف خريد کالسيمين شاهد معاملات متعادل بر روي اين سهم هستيم. به نظر مي رسد با توجه به اخبار مناسب از شرکت و توان تعديل بالاي سود، نماد همچنان مورد اقبال بازار است. ملي سرب و روي تنها نماد منفي اين گروه است. امروز نماد معاملاتي معادن بافق پس از برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي و عمومي فوق العاده بازگشايي خواهد شد. شرکت در اولين پيش بيني حسابرسي شده سال مالي منتهي به پايان اسفند 90 سود هر سهم را مبلغ 175 ريال پيش بيني کرده است.

 

2- در گروه خودرو، نمادهاي گروه بهمن ، ايران خودرو ديزل و گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو با کاهش قيمت روبرو هستند. زامياد صف فروش پرحجمي تشکيل داده است. سايپا و پارس خودرو افزايش قيمت اندکي دارند.

 

3- در گروه فلزات، نمادهاي فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد هاي آلياژي ايران و يزد و فولاد خوزستان با کاهش قيمت روبرو شده اند ولي مس شهيد باهنر رشد قيمت داشته است.

 

4- در گروه بانک، در اکثر نمادهاي اين گروه به جز بانک پارسيان و بانک کارآفرين با کاهش قيمت روبرو هستيم.بانک پارسيان صف خريد بسيار مستحکمي تشکيل داده است.

 

5- در گروه پيمانکاري، بر روي نماد صدرا شاهد انجام معامله در محدوده قيمتي‌ درصد منفي هستيم. اين در حالي است که بلوک 27 درصدي آذرآب متعلق به صدرا روز گذشته عرضه شد اما خريداري نداشت. نمادهاي مديريت پروژه هاي نيروگاهي و ماشين سازي اراک کاهش قيمت دارند. حفاري شمال به تنهايي افزايش قيمت دارد.

 

6- در گروه نفت، به جز نماد پتروشيمي خارک همگي با کاهش قيمت روبرو هستند.نفت بهران با صف فروش اندکي روبرو شده است. شنيده شده نماد پتروشيمي پرديس هفته آينده براي تعديل بسته مي شود.

 

7- در گروه نمادهاي سرمايه گذاري، سرمايه گذاري هاي غدير ، سايپا ، پرديس و بهمن افزايش قيمت دارند.در نمادهاي سرمايه گذاري ملي ايران ، بوعلي و صنعت و معدن کاهش قيمت ديده مي شود. شنيده شده نماد سرمايه گذاري غدير نيز هفته آينده براي تعديل بسته مي شود.

 

شنيده ها از منابع مختلف بورسي انتخاب شده است.

یک شنبه 12 تير 1390برچسب:,

|

معاون مالی سایپا ضمن اعلام آخرین وضعیت تولید و صورت های مالی گفت: پیشنهاد هیات مدیره سایپا برای تقسیم سود تلفیقی هر سهم در مجمع اخیر ۸۰ درصد و حدود ۵۰۰ ریال است. (فارس)

شنبه 11 تير 1390برچسب:,

|

بازار مثبت

بازار مثبت و شنيده هايي مثبت از نمادها

بازار امروز با صف هاي خريد در نمادهاي متعدد روبرو است.

 

1- در گروه خودرو، در اکثر نمادها افزايش قيمت ديده مي شود. در نمادهاي سايپا ، گروه بهمن و پارس خودرو صف خريد تشکيل شده است. شنيده شده شرکت ليزينگ ايرانيان توانايي دارد عايدي سال مالي 90 خود را تا مبلغ 500 ريال مورد تعديل قرار دهد.

 

2- در گروه روي، شاهد افزايش قيمت هاي جهاني هستيم. همين امر باعث افزايش قيمت و صف خريد در نمادهاي کالسيمين ، ملي سرب و روي و توسعه معادن روي شده است .در گروه سنگ آهن، سنگ آهن گل گهر صف خريد دارد. چادرملو افزايش قيمت دارد. شنيده شده شرکت معدني و صنعتي چادرملو از محل افزايش ظرفيت طرح گندله سازي و افتتاح طرح 800 هزار تني فولاد غدير با تعديل مثبت عايدي در سال مالي 90 خود همراه خواهد شد.

 

3- در گروه فلزات، در نمادهاي فولاد مبارکه اصفهان و مس شهيد باهنر با صف خريد مواجه هستيم. در ملي مس ايران ،فولادهاي آلياژي ايران و يزد با افزايش قيمت روبرو هستند. ولي فولاد خوزستان و فولاد خراسان کاهش قيمت دارند. شنيده شده سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات توانايي دارد عايدي سال مالي 90 خود را تا مبلغ 1580 ريال مورد تعديل قرار دهد. شنيده شده شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تعديل مثبت عايدي به ميزان 15% روبرو شده که در گزارش 3 ماهه به بازار اعلام خواهد کرد.

 

4- در گروه بانک، شاهد افزايش قيمت در نمادهاي بانک ملت ، پست بانک ، تجارت ، کارآفرين و سينا هستيم. بانک پارسيان و آرين صف خريد سنگيني دارند.شنيده شده پست بانک تصميم دارد در مجمع، سرمايه خود را به ميزان 200% مورد افزايش قرار دهد و در مرحله دوم افزايش سرمايه به ميزان 300% را اعمال نمايد. شنيده شده بانک ملت با تعديل مثبت به ميزان 20% در اين بانک مواجه شده است. شنيده شده شرکت هاي خودرويي جهت خريداري سهام بانک پارسيان رقابت مي کنند.

 

5- در گروه پيمانکاري، ماشين سازي اراک ، مديريت پروژه نيروگاهي و حفاري شمال صف خريد دارند. صنعتي دريايي ايران و آذرآب افزايش قيمت دارند. شنيده شده قرارگاه خاتم قصد دارد خريد بلوک سهام آذرآب متعلق به صنعتي دريايي ايران را خريداري کند.

 

6- در گروه نفت، در نمادهاي پتروشيمي اصفهان و نفت بهران کاهش قيمت داريم. در ديگر نمادها شاهد افزايش قيمت هستيم.

 

7- در گروه نمادهاي سرمايه گذاري، در اکثر نمادها افزايش قيمت داريم. سرمايه گذاري هاي غدير ، سايپا و صنعت و معدن صف خريد مستحکمي را دارند. شنيده شده شرکت سرمايه گذاري صنعت و معدن تصميم دارد سهام شرکت ايران و فرانسه را از طريق فرابورس در بازار سرمايه عرضه نمايد. شنيده شده شرکت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي تصميم دارد سهام برخي شرکت هاي موجود در پورتفوي خود را واگذار نمايد و در اين بين مي توان به شرکت توسعه صنايع بهشهر اشاره کرد.

 

8- گروه مخابرات، در مخابرات ايران و ارتباطات سيار ايران افزايش قيمت ديده مي شود. کابل هاي مخابراتي شهيد قندي با صف خريد مواجه است. شنيده شده شرکت همراه اول توانايي دارد عايدي سال مالي 90 خود را تا مبلغ 6000 ريال مورد تعديل قرار دهد.

 

شنيده ها از منابع مختلف بورسي انتخاب شده است.

    فراخبر
 

چهار شنبه 8 تير 1390برچسب:,

|

حمایت از بازار

گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، فعالان بازار سهام بعد از سپری کردن چند روز طوفانی و ملتهب، امروز با آرام شدن جو روانی و بهبود اوضاع و احوال مسائل سیاسی، شاهد بهتر شدن شرایط عمومی بورس شدند.
براساس این گزارش در حالی اکثر سهامداران عمده از نیمه دوم اردیبهشت ماه تاکنون تحت تاثیر وقایع پیش بینی نشده سیاسی و اقتصادی قرار گرفته اند که در پی سخنان روزگذشته مقام معظم رهبری، این گروه ریسک پذیر جامعه با خیالی آسوده تر و روشن تر روز خود را در بورس آغاز کردند . از طرف دیگر انتشار خبر مربوط به مخالفت هیئت رئیسه مجلس با طرح سئوال 100 نماینده از رئیس جمهور ، نگرانی سهامداران از بغرنج و پیچیده تر شدن شرایط سیاسی کشور در آینده هایی هرچند کوتاه مدت را برطرف کرد.
در کنار این دوعامل اصلی، اعلام منتفی شدن اجرای مرحله دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها در همان صبح امروز به همراه تداوم کاهش نرخ ارز دولتی موجب شد تا اکثر سهامداران حقوقی با قوت قلب بیشتری اقدام به تصمیم گیری کنند .
همچنین قیمت سهام اکثر شرکت های آینده دار که به دلیل جو روانی منفی و سنگین روزهای گذشته به کف رسیده بود به همراه عوامل فوق در نهایت منجر شد تا روند نزولی اول وقت شاخص با جمع آوری صف های فروش و رشد نسبی قیمت سهام شرکت های بزرگ تغییر جهت داده و ازمنفی به مثبت تبدل شود.
در پایان معاملات هم با اضافه شدن 38 واحد به ارقام شاخص ، این متغیر در عدد 24 هزار و 188 واحد به ثبت رسید و نشان داد که در چنین محدوده ای مورد حمایت تکنیکی هم قرار دارد تا مانع از نزول به کانال 23 هزار واحدی شود.
اما در برابر قطع شدن روند نزولی شاخص در 6 روز گذشته تیرماه و مثبت شدن دماسنج بازار ، امروز حجم معاملات پایانی چندان قابل توجه نبود بطوریکه ارزش داد و ستد بیش از 137 میلیون سهم 40 میلیارد تومان براورد شد که نشان از عدم اطمینان اکثر سهامداران حقیقی از تثبیت رشد قیمت ها و شاخص در روزهای آینده دارد.
همچنین بیشترین حجم معاملات سهام هم مربوط به شرکت های فولاد مبارکه با بیش از 9.5 میلیون سهم و همچنین شرکت های غدیر و ساییا با بیش از 9 و 8.8 میلیون سهم تعلق داشت.  

 

چهار شنبه 8 تير 1390برچسب:,

|

زامیاد

موضوع : خلاصه تصمیمات مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق*العاده صاحبان سهام
بدین*وسیله به اطلاع می*رساند، مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق*العاده صاحبان سهام شرکت زامیاد(سهامی*عام) در تاریخ 06/04/90 تشکیل شد. خلاصه تصمیمات مجمع به*شرح ذیل می*باشد:

الف )تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه:


اولین پیش*بینی در تاریخ 12/04/89 --- درآمد متعلق به هر سهم پس از کسر مالیات: 571 ریال --- سود نقدی هر سهم پس از کسر مالیات: 57
آخرین پیش*بینی در تاریخ 29/10/89 --- درآمد متعلق به هر سهم پس از کسر مالیات : 707 ریال --- سود نقدی هر سهم پس از کسر مالیات:70
واقعی --- درآمد متعلق به هر سهم پس از کسر مالیات: 710 ریال --- سود نقدی هر سهم پس از کسر مالیات:520

* شرکت پیش*بینی درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29/12/90 را در تاریخ 09/12/89 مبلغ 604 ریال اعلام نموده است.

سایر تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه:
1) صورت*های مالی سالیانه منتهی به 29/12/89 شرکت مورد تصویب قرار گرفت.
2) معاملات موضوع ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت به تصویب رسید.
3) پاداش هیئت*مدیره به*مبلغ 300ر2 میلیون ریال ناخالص تصویب گردید.
4) سازمان حسابرسی به*عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت برای سال مالی 90 انتخاب گردید.
5) روزنامه* اطلاعات به*عنوان روزنامه* کثیرالانتشار جهت درج آگهی*های شرکت انتخاب گردید.
6) حق حضور اعضای غیرموظف هیئت*مدیره ماهیانه مبلغ 000ر000ر3 ریال تصویب گردید.

ب) تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده:
بر اساس مصوبۀ مجمع عمومی فوق*العاده، افزایش سرمایه از مبلغ 200ر1 میلیارد ریال به مبلغ 400ر2 میلیارد ریال (معادل 100 درصد) از محل آورده نقدی و مطالبات تصویب و در اختیار هیات مدیره شرکت قرار گرفت تا پس از اخذ مجوز از سازمان بورس ظرف دو سال به اجرا گذاشته شود .

سه شنبه 7 تير 1390برچسب:,

|

نمابورس، اطلاعیه_ هر چند درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت در زمان دیگری به دست خواهد آمد و در زمان برگزاری مجمع به رقم نهایی دست خواهد یافت، ولی کاهش فروش و سایر درآمدهای عملیاتی سود خالص را کاهش خواهد داد.

در آخرین گزارش حسابرسی نشده شرکت سایپا، بخش های گزارش بودجه به شکل زیر اصلاح شده است: فروش با 13.7 درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته با 14.6 درصد کاهش، سود عملیاتی با 24 درصد کاهش و سود خالص با افت 71.8 درصد اعلام شده است.

با توجه به مطالب فوق بررسی نکات زیر ضروری است:

1) کاهش مقدار تولید و فروش محصولات پراید و تیبا اصلی ترین موارد کاهش درآمد فروش شرکت در اختلاف دو گزارش اخیر شده است. افت درآمد 8.1 درصدی فروش پراید و 65.4 درصدی فروش تیبا، درآمد فروش را با افت 13.7 درصدی مواجه کرده است. این عامل باعث شده که شرکت بهای تمام شده خود را نیز کاهش دهد ولی در نهایت سود ناخالص با افت حدود 4 درصد به دست آمد.

2) در هزینه های اداری و تشکیلاتی، کاهش مختصری گزارش شده که به یک درصد نیز نمی رسد. از طرفی سایر درآمدهای عملیاتی نیز با کاهش 81 درصدی تغییر کرده است. از نتیجه عوامل گفته شده سود عملیاتی با 24 درصدی محاسبه شده است.

3) در بخش هزینه های مالی نیز افزایشی نشان داده شده است که برابر با 6 درصد است. بخش مهم اثر گذار در بودجه ارائه شده فعلی کاهش شدید درآمد حاصل از سرمایه گذاری هاست. در گزاش قبل که برای بودجه سال 90، گزارش عملکرد بودجه 89 نیز اعلام شده بود، مبلغ 4400 میلیارد ریال برای این بخش در نظر گرفته شد. این سود در گزارش فعلی به مبلغ 455 میلیارد ریال کاهش یافته که علت این امر به صورت زیر عنوان شده است: "مطابق نامه شماره 08/60546 مورخ 8/11/87 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مبنی بر عدم افشای سودحاصل ازسرمایه گذاری درشرکتهای تابعه و وابسته قبل ازبرگزاری مجامع ، درآمد حاصل از سرمایه گذاری درشرکتهای سرمایه پذیر شناسایی نشده و بدیهی است درآمد مذکور  بعداز برگزاری مجامع ارائه خواهدشد. لازم به ذکر است سود پیش بینی شده شرکتهای تابعه و وابسته (حسابرسی نشده) درکل محقق گردیده ولیکن به دلیل فوق شناسایی نشده است. ضمنا مبلغ 582 454 میلیون ریال مندرج درسرفصل فوق مربوط به سود حاصل از فروش سهام است.

همچنین در ادامه گفته شده که مطابق با آخرین پیش بینی که همراه بودجه 90 اعلام شده، درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها معادل 4400 میلیارد ریال و برابر با 423 ریال برای هر سهم خواهد بود که به سود خالص هر سهم افزوده خواهد شد.

4) خالص درآمدهای متفرقه نیز کاهش 23 درصدی داشته که در نهایت عوامل فوق سود قبل از مالیات را با افت 70 درصدی مواجه کرده که این سود تا زمان مجمع اصلاح خواهد شد. اما مالیات شرکت به دلیل کاهش درآمد فروش و سایر درآمدهای عملیاتی با افت 53 درصد به دست آمده است.

در نهایت هر چند درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت در زمان دیگری به دست خواهد آمد و در زمان برگزاری مجمع به رقم نهایی دست خواهد یافت، ولی کاهش فروش و سایر درآمدهای عملیاتی سود خالص را کاهش خواهد داد.

دو شنبه 6 تير 1390برچسب:,

|

سرمایه گذاری بلند مدت

 

در کنار تحلیل تکنیکال تصمیم گیری درست در شرایط مختلف بسیار حائز اهمیت است . لازم دیدم نکاتی شاید تکراری ولی مهم را به خوانندگان یادآوری کنم .
با وجود اینكه هیچ قاعده مشخصی برای خرید و فروش بازار سهام وجود ندارد، ولی قواعد خاصی وجود دارد كه قابل رد كردن نیست.
در این مقاله، چند قاعده عمومی كه می‌تواند به سرمایه‌گذاران درك بهتری از شرایط بازار با دید بلند مدت بدهد مرور می‌شود.
توجه داشته باشید كه این توصیه‌ها بسیار عمومی هستند و هر كدام نسبت به شرایط ممكن است كاربردهای متفاوتی داشته باشند ولی هر كدام از توصیه‌ها دارای مفاهیم پایه‌ای هستند كه می‌توانند شما را به یك سرمایه‌گذار آگاه تبدیل كند.

1-فروش سهام زیانده و نگهداری سهام سودده: معمولا سرمایه‌گذاران سهامی كه افزایش قیمت پیدا می‌كنند می‌فروشند ولی سهامی كه با كاهش قیمت مواجه شده‌اند را به امید بالا رفتن قیمت نگهداری می‌كنند. اگر سرمایه‌گذار زمان صحیح برای فروش سهامی كه با كاهش قیمت مواجه شده‌اند را تشخیص ندهد ممكن است كه سهام پس از مدتی كاملا بی‌ارزش شود. البته نگهداری سهام ارزشمند و فروش سهام كم‌ارزش از نظر تئوریك ایده جالبی است ولی در عمل مشكل است.
اگر سیاست شما برای سبد سهام فروش سهام پس از یك میزان افزایش مشخص (به عنوان مثال 2 برابر) باشد ممكن است هرگز در بازار سهام موفق نباشید. توصیه می‌شود سهامی كه آینده خوبی دارند را به واسطه سیاست‌های غلط شخصی دست كم نگیرید.
اگر شما درك خوبی از پتانسیل سرمایه‌گذاری خود دارید ممكن است سیاست‌های غلط شما باعث محدود‌كردن سود شما شود.
در مورد سهامی كه با كاهش قیمت مواجه می‌شوند واقع‌بین باشید و در عین حال پتانسیل‌های سهم را نیز در نظر بگیرید.
مهم این است كه اگر در تشخیص سهامی كه انتظار آینده خوب برای آن را داشته‌اید، دچار اشتباه شده‌اید واقع‌بین باشید.
از فروش سهام زیان‌ده نترسید زیرا ممكن است برای جبران ضرر زمان را از دست بدهید.
در هر صورت مهم این است كه شركت‌ها را با توجه به امكانات و توانمندی‌هایشان ارزیابی كنید.
فقط به خاطر داشته باشید كه اجازه ندهید ترس بازده شما را محدود كند یا باعث زیان بیشتر شود.

2- شایعات بازار را جدی نگیرید: شایعات موجود در بازار را جدی نگیرید حتی اگر از طرف دوست شما و یا شخص مطلع در بازار باشد زیرا هیچ‌كس نمی‌تواند پیش‌بینی درستی از آینده یك سهم داشته باشد.
زمانی كه شما سهمی را برای خرید انتخاب می‌كنید مهم این است كه دلیل انجام این كار را بدانید. تحقیق كنید و شركت مورد نظر را ارزیابی كنید. تكیه بر شایعات دیگران به نوعی شبیه قمار است پیش از تصمیم به خرید ممكن است در برخی موارد تكیه بر صحبت‌های دیگران سودده باشد ولی این عمل شما را از تبدیل شدن به یك سرمایه‌گذار مطلع باز می‌دارد و این آگاهی تنها رمز موفقیت درازمدت است.

3- با نوسانات جزئی دلسرد نشوید: در بند 1 اهمیت تشخیص به موقع سودآوری سهام بیان شد. به عنوان یك سرمایه‌گذار با دید بلندمدت، نگران تغییرات قیمت در كوتاه مدت نباشید.
به خاطر داشته باشید كه به جای نگرانی نسبت به نوسانات اجتناب‌ناپذیر در كوتاه مدت به سرمایه‌گذاری خود مطمئن باشید.
یك سری از سرمایه‌گذاران از نوسانات روزانه سهم به دنبال سود هستند ولی سود بلندمدت وابسته به تغییرات دیگری در بازار است كه ممكن است چند ماه به طول بینجامد. پس دید خود را برروی نظرات و تحقیقات خود متمركز كنید.

4-روی نسبت P/E تاكید نكنید: سرمایه گذاران معمولاً اهمیت زیادی برای نسبت P/E قایل هستند. با وجود اینكه این نسبت ابزار مهمی در بازار است ولی اتكای تنها بر روی این متغیر برای خرید یا فروش خطرناك است. این نسبت باید در تركیب با شاخص‌های دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین نسبت پایین P/E نشانگر ارزش بیشتر سهم نیست همان طور كه نسبت بالا نشانگر پایین‌تر بودن ارزش واقعی سهام نمی‌باشد.

5-به دام سهام ارزان قیمت نیافتید: ممكن است برخی تصور كنند كه سهم ارزان قیمت زیان كمتری دارند. در حقیقت سهام ارزان قیمت بسیار ریسكی‌ تر از سهام با قیمت بالا هستند.

6-انتخاب یك استراتژی مشخص و تمركز روی آن: فراد مختلف روش‌های مختلفی برای خرید یا فروش سهام در بازار بر می‌گزینند. روش‌های مختلفی برای موفقیت در بازار وجود دارد و روش هیچ كس بر بر دیگران ارجحیت ندارد سرمایه‌گذاری كه روش مشخصی برای خرید سهام نداشته باشد ممكن است در بلندمدت با زیان مواجه شود.

7-آینده‌نگر باشید: سخت‌ترین بخش سرمایه‌گذاری در بازار سهام این است كه سرمایه‌گذار تصمیماتی را اتخاذ می‌كند كه نتایج آن در آینده مشخص می شود نكته ای كه باید مدنظر داشت این است كه با وجود استفاده از اطلاعات گذشته برای تصمیم‌گیری،‌ آینده همه چیز را مشخص می‌كند. اگر پس از اینكه سهام یك شركت با رشد قیمت مواجه شد این سوال را از خود بپرسید كه آیا این سهم می‌تواند بالاتر رود این سوال شما را گمراه می‌كند. درحالی‌كه سرمایه‌گذار باید با بررسی وضعیت شركت نسبت به خرید آن اقدام كند.

8-دید بلند مدت داشته باشید: سودهای كوتاه مدت اغلب باعث گمراهی سرمایه‌گذاران جدید می شود و داشتن دید بلندمدت برای یك سرمایه‌گذار ضروری است.
این بدان معنی نیست كه خرید و فروش سهام منجر به كسب سود نمی‌شود ولی همانطور كه قبلا اشاره شد سرمایه‌گذاری در بازار سهام و مبادله در بازار سهام روش‌های متفاوتی برای كسب سود هستند. مبادله نیاز به ریسك پذیری بالا دارد. در نظر داشته باشید كه این مبادلات نیاز به منابع مالی، دانش و ریسك‌پذیری بالا دارد.

نتیجه‌گیری: در این مقاله توصیه‌هایی برای سهامداران با دید مدت ارائه شد. در نظر داشته باشید كه در همه موارد فوق استثناهایی وجود دارد. ممكن است یك سرمایه‌گذار با توجه به شرایط در جهت عكس برخی از موارد فوق عمل كند ولی امید این است كه توصیه های فوق در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در بازار سهام مفید باشد.
 
 

بورس بازان

سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:,

|

فرا خبر

تعديل مثبت از بازار منفي امروز

1- در گروه خودرو، در همه نمادها افزايش قيمت داريم .در اوايل بازار سرمايه گذاري رنا با صف خريد همراه بود ولي با عرضه صف دوباره صف خريد تشكيل داد. شنيده شده شرکت سايپا با احتمال تعديل مثبت عايدي در سال مالي 90 خود همراه شده است و تصميم دارد در مجمع خود ميزان اين تعديل را به بازار سرمايه اعلام نمايد.

 

2- در گروه فلزات، در نمادهاي ملي مس ايران و فولاد خوزستان با افزايش قيمت روبرو هستيم. فولاد مباركه اصفهان ، فولادهاي آلياژي ايران و يزد و فولاد اميركبير كاهش قيمت دارند. شنيده شده شرکت فولاد مبارکه با تعديل مثبت در سال مالي 90 خود همراه شده است شنيده ها از تعديل بيش از 40% در اين شرکت حکايت دارد.

 

3- در گروه روي، كالسيمن كاهش قيمت دارد. معادن بافق با صف فروش روبرو شده است. نمادهاي فرآوري مواد معدني ايران و ملي سرب و روي با افزايش قيمت مواجه هستند. توسعه معادن روي كاهش قيمت پيدا كرده است. در گروه سنگ آهن، سنگ آهن گل گهر و چادرملو كاهش قيمت دارند. سنگ آهن گل گهر امروز براي مجمع عادي ساليانه و مجمع فوق العاده افزايش سرمايه بسته مي شود. امروز در گروه روي شاهد بازگشايي نماد باما بعد از مجمع عادي سالينه بوديم. شنيده شده شرکت فرآوري مواد معدني ايران تصميم دارد سود سال مالي 90 خود را در گزارش 3 ماهه مبلغ 450 ريال به بازار سرمايه اعلام کند.

 

4- در گروه نمادهاي سرمايه گذاري، در اوايل بازار شاهد افزايش قيمت در اكثر نمادهاي پر پتانسيل بوديم ولي در ادامه با كاهش قيمت در نمادهاي سرمايه گذاري غدير ، ،سايپا و صندوق بازنشستگي روبرو شديم. ولي در نمادهاي صنعت و معدن ، ملي ايران ، بهمن و خوارزمي افزايش قيمت ديده مي شود.

 

5- در گروه بانك، بانك پارسيان ، بانك ملت ، بانك صادرات ، بانك آرين كاهش قيمت دارند. بانك هاي سينا ، اقتصاد نوين ، سرمايه و كارآفرين افزايش قيمت دارند. پست بانك با صف خريد روبرو است. شنيده شده بانک تجارت در نظر دارد در مجمع اين بانک مبلغ 250 ريال بازاي هر سهم سود ميان سهامداران خود تقسيم نمايد.

 

6- در گروه نفت، افزايش قيمت در نمادهاي نفت بهران ، نفت پارس و پتروشيمي خارك ديده مي شود. پتروشيمي پرديس ، پتروشيمي شازند ، پتروشيمي اصفهان و پالايش نفت تبريز كاهش قيمت دارند. شنيده ها از شرکت پالايش نفت تبريز حاکي از تصميم سلزمان خصوصي سازي جهت عرضه 12% از سهام اين شرکت بصورت بلوکي در بازار سرمايه است. شنيده شده پتروشيمي شازند از محل افزايش نرخ محصولات خود و افزايش ميزان ظرفيت توليد و فروش با تعديل مثبت سود خود همراه شده و تصميم دارد در تيرماه سال جاري ميزان آنرا به بازار سرمايه اعلام کند.

 

7- در گروه پيمانكاري، صنعتي دريايي ايران و مديريت پروژه هاي نيروگاهي افزايش قيمت اندكي تا ميان بازار داشتند ولي هم اكنون با كاهش قيمت اندكي روبرو هستند. حفاري شمال با كاهش قيمت روبرو است. شنيده شده شرکت صنعتي دريايي ايران طرح افزايش سرمايه به ميزان 100% را ظاهرا" به سازمان بورس نيز ارسال كرده است.

 

8- در گروه سيمان، شاهد كاهش قيمت در سيمان هاي شاهرود ، اروميه ، تهران ، صوفيان و فارس و خوزستان هستيم. ولي سيمان هاي غرب ، شرق و خزر در ميان بازار افزايش قيمت داشتند ولي در اواخر كاهش قيمت پيدا كردند. سيمان هگمتان ، دورود و شاهرود صف فروش دارند.سيمان هاي كردستان و هرمزگان در اواخر بازار افزايش قيمت پيدا كردند. سيمان تهران امروز براي مجمع عادي ساليانه بسته مي شود.

 

شنيده ها از منابع مختلف بورسي انتخاب شده است.

دو شنبه 30 خرداد 1390برچسب:,

|